Tuesday, April 21, 2009

Minyak Masak dah jadi Minyak Hitam

Recently, aku ada terima email tentang kegunaan minyak hitam enjin yang digantikan oleh minyak masak. Dgr cerita, kat negeri sembilan mmg popular sgt ttg ni. Safe ke tak safe tu aku rasa tanggung sendiri kot..hihihihi...



Ikut pengetahuan aku la..minyak masak ni kalo suhu sejuk sket dia akan beku..kalo korang x caya korang amik minyak masak tu letak lam peti sejuk...peti sejuk bwh pun xpe..


So, bygkan la time minyak tu beku korang start enjin..mau melambung piston terkeluar dr enjin...hehehehehe...



korang baca email yg telah dihantar oleh pengguna minyak masak lam enjin kete...




Berikut adalah email yang dihantar:


Salam sejahtera dari saya sahabat baru semua,







Saya dah mula menggunakan minyak masak kelapa sawit hampir seminggu. saya menggunakan proton wira 1.5 auto. alhamdulillah berkesan. di sini saya huraikan kelebihan dan kelemahan minyak kelapa sawit sebagai minyak enjin.

Kelebihan:

1.enjin jadi smooth gegila2. kelajuan kereta berbeza bila di atas jalan, tak sedar tekan 100km sejam, kalau idak atas highway tekan 110km sejam, enjin kereta saya mula mengeluarkan bunyi yg agak kuat cam pakai turbo..walhal standard ja. tetapi bila pakai minyak kelapa sawit,enijn jadi sepi.

2.penjimatan minyak yang ketara, saya bergerak hampir 120km, hanya dengan menggunakan minyak petrol sebanyak RM10.tu pon saya guna minyak BHP.




Kelemahan:

1. minyak kelapa sawit hanya 90% di dalam enjin dan tetap kena tambah 10% minyak enjin kereta (beli yg botoi kecik kat ESSO), saya cuba biarkan enjin kereta tidak di matikan selama 1jam 30 minit, mula membuat enjin kereta semput.tetapi setelah di atas jalan ia kembali normal.

2. susah cina kat bengkel nak percaya bila kita pi tukar minyak ni, mula banyak soalan..penat nak menjawab..akakakkekekkaakkek

Itu sahaja saya nak kongsi pengalaman.Antara kenderaan yang saya dah test:::


kereta:
proton wira auto dan manual
kancil
satria
proton saga
evanza 1.3
datsun lama

Motorsikal:
honda cup 70
ex5
kriss
RXZ

Itu sahaja..sekian..wassalam

Sebarang persoalan leh email dekat email saya : aiztech@streamyx.com-amin: alor setar





Relax je bro ni tuang minyak masak

TANYA PADA PAKAR::

Tadi aku baru tanya kawan lama aku...dia ni engineer petronas..dia kata..mmg boleh pakai minyak masak utk enjin...tapi wat he concern about is about the temperature..minyak masak ni ada masalah dgn suhu shj...bila sejuk akan beku...bila panas plak..akan ada terbentuk taik minyak...but please do remember...enjin kita akan hasilkan carbon deposit & sludge..so benda2 ni la yg jadi faktor pembentukan taik minyak tu..akhirnya enjin akan jadi tersumbat....nak bygkan situasi ni senang je..

Korang panaskan minyak dlm kuali pada api paling besar. For sure api paling besar kat dapur kita still x bole compare dgn suhu dlm kebuk pembakaran dlm enjin kerana suhu dia lagi panas..so bila minyak dah panas dan berasap...korang akan perasan sedikit atau byk benda akan wujud..cam hitam2 sket...benda ni la carbon..

Enjin kereta kita mmg dah ada carbon..kalo tukar minyak hitam pun...isi yg baru..run enjin...pastu kuarkan balik minyak tu..still minyak yg kuning tadi jadi gelap sikit...sebab sisa-sisa carbon yg tinggal...tu belum lagi kira berapa byk sludge yg melekat lam enjin...

So bila korang pakai minyak masak + carbon + slugde = taik minyak.

Byk perkara lagi yg perlu kita pertimbangkan...kalo aku nak citer kat sini takut korang pening plak..huhuhu..(x pasal2 aku pun ikut pening..hihihihi)

cthnya:

Viscosity, keasidan dan sebagainya...


So, korang nilai sendiri la cara penggunaan kenderaan korang...kalo sesuai..mmg korang jimat byk sgt2 duit korang...kching....kching...

Good Luck..

korang klik la kotak kat bwh ni...korang akan tau dgn lebih terperinci....

MSMv3 - Buat Duit Dengan Myspace & Friendster :: 300x250

No comments:

Post a Comment

Search Engine Submission - AddMe